Fotografia a Catalunya
Menú
×

Col·lecció MACBA. Consorci MACBA

Col·lecció MACBA. Consorci MACBA

Sobre la col·lecció

Els fons de la Col·lecció MACBA provenen dels dipòsits d’institucions del Consorci MACBA, com són l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, però també hi han contribuït altres entitats, com la Diputació de Barcelona, i  particulars, amb donacions i acords de dipòsit. Cal destacar en aquest sentit el paper de la Fundació MACBA, constituïda l’any 1987 i  membre del Consorci MACBA des de 1992, que té com objectiu prioritari augmentar el patrimoni del museu amb els seus dipòsits, seguint sempre les directrius donades per la Direcció del museu. D’altra banda, el Centre d’Estudis i Documentació MACBA, creat el 2007, desenvolupa una faceta de col·leccionisme complementària amb la col·lecció tradicional.

 

Aquests fons, des del moment que s’incorporen a la Col·lecció MACBA, s’articulen i desenvolupen d’acord amb les línies directrius establertes pel Museu i el seu director, tot i que en els seus orígens eren ben diversos i, en la seva especificitat, reflectien algunes de les complexitats i contradiccions existents fins aleshores i que caracteritzen la nostra història més recent, tant a nivell cultural com polític. Progressivament,  la Col·lecció MACBA s’ha dotat d’una personalitat pròpia, que hi permet identificar propostes i hipòtesis de creixement. Aquestes hipòtesis s’han inspirat en els programes d’exposicions temporals que s’han anat trenant al llarg dels anys.


La Col·lecció MACBA, que arrenca entorn a la dècada de 1950, reuneix un nombrós conjunt d’obres executades amb les més diverses tècniques i mitjans, entre les que el vídeo i la fotografia hi són destacades. Sense ser antològica, la Col·lecció MACBA  traça un recorregut per alguns dels aspectes fonamentals de la creació artística contemporània, al mateix temps que vol contribueix a l’exercici d’una memòria crítica. Des de l’abstracció matèrica dels anys cinquanta, la Col·lecció evoluciona cap al Pop europeu, les avantguardes dels anys seixanta i setanta, la centralitat de la paraula i l’experiència poètica, el retorn de la figuració fotogràfica i l’escultura antiminimalista dels anys vuitanta, fins arribar als creadors més joves. Aplega obres d’artistes locals, nacionals i internacionals, especialment sud-americans i dels països de l’Est i, des de fa poc temps, incorpora també obres d’artistes del Nord d’Àfrica, de l’Orient Mitjà i del món àrab.

Contingut