Fotografia a Catalunya
Menú
×

Bloc

28.06.2017

Milagros Caturla: una nova Vivian Maier, catalana?

Daniel Venteo (Historiador i museòleg)
!{post.caption.ca}

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

L'any 2001 el turista nord-americà Tom Sponheim comprava als Encants de Barcelona, per poc més de tres euros, prop d'un centenar de negatius en blanc i negre del que semblaven vistes urbanes d'una ciutat europea. De retorn a Seattle, i un cop escanejades, se li va fer evident que aquelles fotografies havien estat preses per una persona amb un gran talent, de la qual desconeixia la identitat. Es donava la circumstància que, no feia gaire, Sponheim havia perdut els seus àlbums familiars durant un envíament de Califòrnia a Washington, de manera que aquelles captivadores instantànies de la ciutat europea van passar a omplir aquell buit i embellir les parets de casa seva i, d'alguna manera, a formar part també de la seva biografia.

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

No va ser fins a la definitiva emergència, a final de la primera dècada del segle xx, de les xarxes socials com ara Facebook que Tom Sponheim va veure com una possibilitat del tot factible provar d’identificar l'autoria de la persona que s'amagava darrere de la càmera que havia disparat aquells negatius. I així fou. Tot i que els inicis de la seva pàgina "Las fotos perdidas de Barcelona" no van ser fàcils, i fins i tot va haver de recórrer a contractar anuncis per promocionar-la a Facebook, el 12 de gener del 2017 es produïa un fet fonamental. El periodista Carles Cols es feia ressò, a les pàgines del diari El Periódico, d'aquella sorprenent història que, segons com, recordava en alguns aspectes a l'aventura de John Maloof i la descoberta del món de Vivian Maier. "Es busca fotògraf per a un merescut homenatge", titulava el seu article Carles Cols, que tancava aquella primera notícia amb les següents paraules: "Es busca l’autor de tan delicioses fotografies. Es mereix un homenatge. Aquí i a Seattle. Per si hi ha sort, només queda una paraula per afegir. Continuarà". Efectivament, la història continuà i amb resultats del tot sorprenents.

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

La notícia arribà a les orelles —o per ser més exactes, al mur del facebook— d'una internauta apassionada per la fotografia amateur i la música swing, Begoña Fernández Díez, que el passat mes de març aconseguia identificar a l'autor de les fotos perdudes de Barcelona. En realitat no era autor, sinó autora: Milagros Caturla. Guanyadora del IV Concurs Provincial Femení de Fotografia de l'any 1962, Carturla era mestra de formació i es va guanyar la vida com a funcionària de la Diputació de Barcelona. Va morir l'any 2008 d'alzhèimer, soltera i sense descendència, deixant enrere probablement un llegat fotogràfic del qual només coneixem una petita part. Milagros Caturla era una integrant més de l'interessant Grup Femení de l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya, del qual també van formar part, entre d'altres, Maria Antònia Gumà o Glòria Salas Bulbena, traspassada als 101 anys el 20 d'abril de 2017. Begoña Fernández s'ha proposat recuperar de l'oblit la vida i obra d'aquelles pioneres de la fotografia a cavall de les dècades de 1950 i 1960, un període encara dominat pels fotògrafs masculins.

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

Com en el cas de Vivian Maier, les fotografies de Barcelona de Milagros Caturla van ser preses durant els primers anys seixanta. En ellos hi ha una gran presència d'infants, ja sigui en celebracions religioses en dates assenyalades, en un racó d'una plaça del Raval i del barri Gòtic o dins de l'aula d'una escola. En paraules de Fernández aquella era, efectivament, una mirada molt femenina. "Em vaig sentir identificada amb aquelles fotografies, com si les hagués pogut fer jo mateixa. ¿Com podia ser que la persona al darrera de la càmera tingués aquella proximitat amb les alumnes d'una escola femenina o d'una acadèmia de dansa? Era una intuició. Després la recerca en la premsa i la documentació de l'època em va portar a documentar, sense cap mena de dubte, a la persona que hi havia al darrera: sí, una dona", ha afirmat l'autora.

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

Fotografia: Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

Begoña Fernández va tenir la sort de trobar a Francesca Portolés a la seu de l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya, de la qual n'és la expresidenta. Amb el seu inestimable ajut va poder consultar els butlletins de l'Agrupació, a les pàgines dels quals va poder trobar la primera fotografia que, incontestablement, permetia identificar a l'autora de les fotos perdudes de Tom Sponheim. Un dels negatius que el nordamericà conservava a casa seva de Seatlle es corresponia amb una de les fotografies que fou guardonada amb el quart premi del tercer concurs de la Secció Femenina de la Falange de Barcelona de 1961: "Fervor" era el títol i Milagros Caturla la seva autora. Aquell mateix any també aconseguia el segon premi del IV Saló Nacional de Fotografia Artística "Festa Major de Gràcia", per darrere d'Eugeni Forcano que n'aconseguia el primer premi. Les càmeres que utilitzava eren una Leica M2, amb objectiu Canon de 85 mm, i ocasionalment també una Ikoflex, que malauradament no s'han conservat. Probablement va ser a la dècada de 1970 quan, arran d'un trasllat d'un domicili de grans dimensions al carrer de València fins a un altre més petit al carrer dels Capellans, a tocar de la plaça Nova, es va desfer del seu equip fotogràfic.

Fotografia: Retrat de Tom Sponheim / Col·lecció Tom Sponheim

Fotografia: Retrat de Milagros Caturla / Col·lecció Tom Sponheim

Nascuda a Barcelona l'any 1920, Milagros Caturla Soriano era la setena de deu fills d'un tinent coronel d'infanteria. L'octubre de 1957 ingressava a l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya i pocs mesos després, l'abril de 1958, ja aconseguia un reconeixement: el tercer premi del concurs mixt (masculí-femení) de l'entitat. La història posterior és la que ha protagonitzat amb motiu de la redescoberta de les fotografies perdudes de Barcelona. La singular història de Tom Sponheim, Begoña Fernández Díez i Milagros Caturla ha donat la volta al món gràcies a l'abundant repercussió en premsa escrita i audiovisual que se n'ha fet ressò. De nou, els Encants de Barcelona s'han convertit en una mina d'històries personals entrecreuades de resultats inesperats. El Festival Revela't de Vilassar de Dalt presenta, en primícia mundial, les fotografies de Milagros Caturla de la col·lecció de Tom Sponheim en una exposició que de ben segur només és la primera manifestació d'un projecte més ambiciós per recuperar la vida i l'obra de la que molts ja consideren la Vivian Maier catalana.

Veure la resta d'articles
Anterior
Següent